lördag 23 augusti 2014

Funderingar kring Gastric bypass operationer!

.....Jag har nog den här veckan fått uppleva baksidan av min gbp operation. Såååå dålig som jag har varit i magen har jag innan aldrig upplevt, jag vet ju faktiskt inte riktigt vad jag åkte på om det var en vanlig magsjuka el reaktion på något jag ätit, magkatarr el helt enkelt något i magen som har med operationen att göra? Som tur är ska jag på första läkarbesöket på Skönvikt på tisdag så jag hoppas jag kan få lte svar på mina funderingar....
Jag är mycket bättre i magen nu, men inte helt bra ska sägas. Kvällen igår va inte så bra fick gå på toa tre gånger innan jag kunde somna men jag vet att jag får skylla mig själv då jag åt en grillad köttbit och grönsaker och så tog jag ett glas vin...aj, aj, aj! Vet att det var tokigt... MEN det är himla svårt när man inte mår dåligt i övrigt, mår varken illa eller har ont i magen och så har det varit hela veckan. Och igår kände jag mig så bra så jag tog en chansning... men i morse ( ursäkta mitt "skit" snack ;) ) så gick jag på toa efter frukosten och peppar, peppar så var det första gången på en vecka som det var någorlunda normalt. Så snälla... låt det vara över! Är inte så roligt att jobba med en orolig mage... och behöver nog ta med mig luktspray till toan på jobbet så jag inte tar död på mina arbetskamrater.. hi hi hi... nää, jag hoppas det vänt nu för det jag har varit lite orolig för att det ska bli något kroniskt och ihållande för tyvärr så har man ju hört fler skräckhistorier från såna som gjort operationen som får leva med smärtor och diarréer livet ut. Tyvärr är det ju skräckhistorier man får läsa om och sällan allt positivt som operationen medför. Det positiva är ju att... Förhoppningsvis så har man förlängt sitt liv med ett par år, följdsjukdomar p g av fetma minimeras. Man orkar mycket mer blir piggare och mer rörlig. Det är lättare att hitta kläder, och framförallt roligare. Att viktnedgången gör så att man får gäddhäng på armar, lår och hängade hud på mage... so what? Jag tror jag hellre väljer det än ett ohälsosamt liv både fysiskt och psykiskt.

MEEN jag vill återigen säga till alla som funderar på operation LÄS på allt ni kan och var väl FÖRBEREDDA... gör inget förhastat för det här är ingen lätt resa som många tycks vilja tro. Det är mycket som förändras i livet hur, när och vad man ska och kan äta t ex. Huvudet har ibland svårt att hänga med och man blir så fokuserad på sig själv och sin kropp som jag kan se som något negativt. Och även fast man känner sig mer avslappnad och säker på sig själv på ett sätt så måste man vara beredd att få människors undrande blickar på en... och jag har mer än en gång fått frågan om vilken "metod  jag nu har hittat" som fått mig att tappa så många kilon... och då får man återigen tala om nästan skämsigt att man gjort en gbp operation och med det följer då att man oxå på ett sätt måste försvara sig och tala om att DET ÄR INTE EN LÄTT GREJ ATT GÅ IGENOM!!!! Ska väl säga att ibland känns det så men ibland skiter jag fullständigt i det.... men man måste vara förberedd på att såna frågor kommer och att man ibland måste gå in i försvarsposition. Det här kan vara baksidan av det hela meeen....

Allt positivt uppväger, jag lovar! Jag får mycket positiv feedback också och många fina, snälla kommentarer från nära, kära och min omgivning. Så mina avslutande ord blir ; 

DET ÄR DET BÄSTA BESLUT JAG NÅGONSIN TAGIT! ♥

Så här ser det ut inuti mig nu... mestadelen av magsäcken bortkopplad, det är bara en liten ficka kvar!

1 kommentar:

  1. Fina bilder på dig och det är riktigt stor skillnad. Jag känner igen mycket av det du skrivit om här. Jag ska träffa läkaren på fredag och efter det så hör jag av mig till dig, för lite råd kanske.

    SvaraRadera