lördag 20 augusti 2011

Mina barn & skolan...

Då så.... har första skol- och arbetsveckan gått för oss alla i familjen Olén. Mikaela har börjat sista året på Samhällsprogrammet och var ganska sugen efter en termins frånvaro p g av sin gastric bypass operation. Den har för övrigt gått galant, även om det inte är en dans på rosor varken för henne eller oss här hemma men hon har varit och ÄR så himla duktig. Hon har hittils gått ner 23 kilo och det har förändrat henne så till det bättre både fysiskt och psykiskt... hon är en stark tjej som bara behövde lite hjälp på vägen. Hon har framtidsplaner och är en mycket mogen och förståndig 19 årig tjej som vet vad hon vill med sitt framtida liv. Jag är en mycket stolt mamma!!!



Min son Adrian har börjat första året på Byggprogrammet här på Malmen i Grängesberg. Han har tyvärr förmågan att se allt negativt i början... men lyckligtvis så brukar han också kunna ändra sig ;) De första dagarna var det så mycket som var BLÄÄÄ... men i slutet av veckan kunde han leverera flera posistiva besked om olika saker gällande skolan. Ett stort plus är ju så klart att dom ska få en egen dator som de får använda både för privat bruk och i skolan. När skolan slutar får man antingen lämna tillbaks den eller lösa ut den för 500:- Jag tycker det är ett strålande initiativtagande av skolan och ger på det sättet alla elever samma möjligheter... det finns ju faktiskt föräldrar som kanske inte har råd att köpa datorer till sina ungdomar, så nu behöver ingen stackare känna sig sämre värd och alla elever har samma utgångspunkt! Bravo skolan!!!!


Emilia min minsting har börjat klass 6... äldst på mellanstadiet, jag har lite svårt att fatta det. I och för sig börjar tonårstrotset att visa sig... det är inte riktigt samma positiva och glada tjej som hon alltid har varit. och allt bröjar bli så DRYYYYGT.... ååå, vad jag blir trött på det ordet emellanåt. Men hon är även den av mina barn som hjälper till mest här hemma... även fast hon är yngst. Hon brukar gladeligen hjälpa till med maten och även med städning när jag ber henne, och ibalnd behöver jag inte ens be henne! Just nu står hon faktiskt och diskar... hon är himla gooo.. på det sättet! Lyckligtvis har hon inte fallit in i några speciella "modefasoner" hon är verkligen bara sig själv och verkar inte bry sig så mycket om vad andra har elller inte har. Det är klart att vissa saker vill hon ju ha och vara lika andra, men det är inget som tagit överhanden... och det är jag glad för. Jag tror hon har sin storasyster att tacka för det i mycket, dom två har ett speciellt band och Mikaela finns alltid där för Emilia och jag tror att hon hjälper henne att stärka sitt självförtroende.


Mina älskade barn som betyder allt här i världen!







1 kommentar: