onsdag 21 september 2011

Frukt i min doftranka!!!

Fick nästan en chock i helgen när jag skulle vattna min doftranka... som för övrigt har blivit enorm! Den kändes så himla tung på ena sidan och så plötsligt fick jag se en stor frukt, den ser ut som en avokado.... jag ropade på Patrik som kom och kollade, lika förvånad han. Vi gick in på nätet och sökte på Goggle och där stod det så här om "Frukt i doftrankan".....

Någon liten pollinerande insekt har varit inne på besök och då är det inte så ovanligt att frukter bildas på doftranka. Får frukten sitta kvar spricker den till slut upp av sig själv. Fröna går att så, men det är inte säkert att de frösådda plantorna blir lika blomvilliga och rikblommande som moderplantan, men de blir i alla fall lika väldoftande.

Läste också att frukten så småningom blir brunaktig och spricker av sig själv när den är mogen så nu måste jag spara fröna och testa att så dom... på vårvintern skulle man göra det. Spännande!!





5 kommentarer:

  1. I dag den 23 mars 2013 tittade jag på mina doftrankor för att kolla om de behövde vatten
    döm om min förvåning då jag hittade just en stor grön frukt,har nu läst på din sida och vet vad jag ska göra,bara ha tålamod.Tack för detta
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Samma här jag blev förvånad av att en så stor frukt bara orkar hänga kvar sen jag upptäckte den mars 2013 idag sept 2013 ser den likadan ut jag ska vänta ut den till den blir brun spännande
    tack för tipset
    Ewa

    SvaraRadera
  3. Jag blev också mycket förvånad. Trodde först att det var ett blad, men såg sedan den stora frukten. Jag har haft den ett tag, så nu ser jag fram emot fröna.
    Birgit

    SvaraRadera
  4. Min frukt har spruckit och jag såg fröna, efter några dagar så hade fröna blivit som maskrosor när dom får bollar och lätta frön som flyger iväg. Skall försöka och sätta en del och se vad det blir av detta. Spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också fått en frukt på min doftranka , den har nu hängt i snart 5 månader och ser lika Dan ut . Tar det lång tid innan den ändrar färg och spricker ? Den har dessutom tappat alla blad utom på den gren som frukten sitter på . Ska jag klippa er den eller är det bättre att ta stickling?

      Radera