fredag 22 juli 2011

Grangärde kyrka

När vi åkte från Malin och Fredrik så sa Mikaela: Kan vi inte stanna och hälsa på gammelmormor... och självklart skulle vi det.... vi styrde alltså bilen mot Grangärde kyrkogård.


Vackra Grangärde kyrka




Min älskade mormor Märta & morfar Elovs grav


Mina fina tjejer vid graven.


Här är min gammelmormor Emma & gammelmorfar Alberts grav

När vi var på väg ut från kyrkogården så såg vi en skylt där det stod " Vi har föryngringsbeskärt häcken" Då fick jag en klapp på "häcken" av min kära make med orden... det är nog fler som skulle behöva det... SNÄLLT VA????

På vägen hem åkte vi till Östanbjörka där Emma och Albert byggde hus 1917 samma år som min mormor Märta föddes och där hon sedan växte upp. Mamma har en bok om bygden och dess historia, platser och människor som bott där. Jag tittade i den boken när vi var på Gotland där finns nämligen Emma och Albert med och en bild på huset. Jag trodde naturligtvis att jag skulle komma ihåg hur huset såg ut och känna igen det på plats.... men det var lättare sagt än gjort... och kunde snart konstatera medan vi åkte genom byn, att det gjorde jag ju inte!!! Synd nog... jag skulle ha lånar med mig boken hem. Jag ska nog försöka få tag på den själv om det går. Jag kan alltid fråga min och mina barns musiklärare Erik Nordström som är en frontfigur i Östanbjörka och Grangärde bygden. Han bor där i sin gamla släktgård och är då oxå naturligtvis släkting med oss... Om jag kom ihåg det rätt så måste Erik vara min mammas tremenning?

Ja, eftersom jag inte kände igen huset så blev det heller inga bilder från byn, men jag tog iaf denna bild på den vackra skylt som Erik gjort och som välkomnar en in i byn!


Topografi:
Östanbjörka by, ligger i ett mycket naturskönt läge på östra sidan av sjön Björken, intill Björkens strand i Grangärde socken. Det öppna jordbrukslandskapet är av stor betydelse för intrycket. Hagmarken mellan vägen och sjön förstärker utan tvivel värdet av landskapsbilden. Jordbruksmarken är belägen på den flacka marken öster om gårdarna. Jordmånen är lerjord.
Kulturhistoria:
Östanbjörka utgjorde ursprungligen en fäbod till Gärdet och Östanmyra under 16- och 1700-talen. 1685 slog sig Per Halvfarsson från Kyrkbyn ner i Östanbjörka, svärson till markägaren Halfvar Persson i Östanmyra. Ättlingar till Per Halfvarsson var bosatta här under många generationer. Flera av byborna kan i dag räkna sig som ättlingar till den förste nybyggaren. Området har även kommit att präglas av Nyhammarbanans dragning utmed Östanbjörkas östra sida och norrut genom Roskänge 1903, vilket också bidragit till Grangärde Ångsågs etablering vid Älvkarnoret, en anläggning som fortfarande är i bruk 1983, i samband med byns 300-årsjubileum, sammanställdes en skrift om byns historia. Av denna framgår att man då kunde notera 26 gårdar i byn.
Källor:
Grangärde Kyrkoarkiv Grangärde Häradsrätt domböcker Skifteshandlingar och kartor från Storskiftet och Laga Skiftet Skriften ”Östanbjörka 300 år” Kulturvårdsprogram Grangärdebygden 2001 Historiken bygger företrädesvis på textsammanställningar av Kjell Vadfors

3 kommentarer:

  1. Hahaaaaaa, men vad fulingen, kom han undan med den kommentaren... :) Karldjäklar!!! Hihi.
    Han kunde väl inte hålla sig...
    Jättefin blogg du har Lotta!! Får jag länka dig?

    SvaraRadera
  2. Vad synd att du inte hittade huset, det hade varit roligt att se. Fint att få se mormor och morfars grav i alla fall. Grangärde är allt bra vackert!

    SvaraRadera
  3. Bitte! Ja, självklart får du länka mig... jag har redan gjort det med dig... hoppas det är ok!

    SvaraRadera